Klasyfikacja budynków biurowych to rzecz nie tyle umowna, co zmienna w czasie. Klasa budynku biurowego może się zmieniać na przestrzeni lat, co związane jest z postępem technologicznym, innowacjami oraz zmieniającymi się wymaganiami najemców. Podstawową kwestią, która reguluje ustalenie standardu biurowca jest określenie, co będzie w nim zawarte, czyli wyraźna różnica pomiędzy jednym standardem a drugim. Powszechnie stosowanym systemem rozróżniającym poszczególne klasy budynków, jest klasyfikacja budynków na rynku nieruchomości komercyjnych na klasy A, B i C. System ten jednak nie jest do końca precyzyjny, co często wykorzystują inwestorzy, którzy celowo zawyżają klasę biurowca.

Klasyfikacja BOMA International

Klasyfikacja według organizacji Building Owners and Managers Association International (BOMA) charakteryzuje się dużym poziomem ogólności, ale mimo to stała się jednym z najpopularniejszych standardów na świecie. W kwestii klasyfikacji powierzchni biurowych BOMA International wyróżnia trzy klasy biurowców: A, B i C, gdzie A oznacza najwyższy standard, a C – najniższy.

Biurowce klasy A

Biurowce klasy A w ujęciu klasyfikacji BOMA powinny charakteryzować się najwyższym standardem. Do klasy A zalicza się , które posiadają świetną lokalizację (najczęściej centralne dzielnice miast) i wysoki standard wykończenia. Takie obiekty muszą być doskonale wyposażone oraz charakteryzować się najnowocześniejszymi systemami zarządzania. Są to budynki prestiżowe, które najczęściej wyróżniają się na tle pozostałych. Przynależność budynków do grupy A sprawia, że cena wynajmu znacznie wzrasta.

Biurowce klasy B

Budynki klasy B to najbardziej zróżnicowana kategoria. Do budynków klasy B możemy zaliczyć budynki starsze (nawet do 10 lat), po remoncie lub te, które nie znajdują się w ścisłym centrum miasta. Przestrzenie biurowe klasy B również cechuje wysoka jakość wykończenia i nowoczesne systemy zarządzania, ale tego typu obiekty oferują zdecydowanie mniejszy zakres usług niż budynki klasy A.

Ze względu na szeroki zakres kategorii B, w ramach tej klasy, wyróżnia się również obiekty B+. Podział na klasę B+ został zaproponowany m.in. przez Polish Office Research Forum (PORF). Zgodnie z klasyfikacją PORF obiekty biurowe klasy B+ to te, które standardem nie odbiegają od tych zaliczanych do klasy A, ale położone są poza ścisłym centrum lub na odwrót – mają doskonałą lokalizację, ale nie spełniają wszystkich standardów klasy A.

Biurowce klasy C

Biurowce klasy C oferują niższy standard niż średni na danym rynku, dlatego też nie zawsze spełniają wymagania wielu firm. Do budynków klasy C zalicza się starsze biura i zaadaptowane na biura hale magazynowe, które nie znajdują się w ścisłym centrum, a często na obrzeżach. Decydując się na wynajem biura typu C, można liczyć na zdecydowanie niższy czynsz, ale jednocześnie trzeba mieć na uwadze niższy standard wykończenia biura.

Modern Office Standards

Na uwagę zasługuje jeszcze jedna klasyfikacja budynków biurowych, która jest bardziej szczegółowa w porównaniu do pozostałych, dlatego cieszy się popularnością wśród szerokiego grona deweloperów. Podstawą klasyfikacji obiektów biurowych Modern Office Standards jest zaproponowany przez firmy Rolfe Judd oraz CBRE podział obiektów biurowych na cztery klasy (A,B,B+ i C), według 12 kryteriów obligatoryjnych i 8 kryteriów dodatkowych. Aby obiekt zakwalifikowany został do grupy A, musi spełniać co najmniej 17 z 20 kryteriów.

Kryteria obowiązkowe:Kryteria dodatkowe:
recepcja/lobby, części wspólne, parking i obsługa budynku, windy, sufity i oświetlenie, system BMS, instalacje elektryczne, okablowanie, źródła zasilania, konstrukcja, ogrzewanie, klimatyzacja i wentylacja, hałaswygląd budynku, miejsce na urządzenia techniczne w budynku, podłogi, funkcje towarzyszące, oświetlenie naturalne, standardy ochrony środowiska, redukcja emisji CO2 (zrównoważony rozwój budynku)

Pomimo że klasyfikacja budynków biurowych to kwestia stosunkowo umowna, z którą wiąże się kilka nieścisłości, nie podlega wątpliwości, że mówiąc o wysokim standardzie biura mamy na myśli efektywność rozplanowania biura, znakomitą lokalizację oraz czynniki, dzięki którym przestrzeń biurowa staje się przyjazna pracy i atrakcyjna dla najemców. Atrakcyjnie zlokalizowane biuro, np. w centrum Warszawy, Krakowa czy Wrocławia będzie stanowić wysoką wartość dla potencjalnego najemcy niezależnie od klasy budynku. Obecnie  poszukują nie tylko duże firmy, które dopiero wchodzą na polski rynek, ale również przedsiębiorcy rozważający przeprowadzkę do innego biura o lepszej lokalizacji czy wyższym standardzie. Naszą ofertę kierujemy do osób prowadzących dowolną działalność gospodarczą, które poszukują wysokiej klasy biura do wynajęcia w atrakcyjnej cenie w Warszawie.

Szukasz biura do wynajęcia?

tel. +48 22 164 78 28
e-mail: kontakt@vertigogroup.pl

Dzięki elastycznemu podejściu do każdego Klienta, gwarantujemy najlepsze oferty biur na wynajem w Warszawie.